Den hverdag, vi ønsker at skabe for alle på skolen, forudsætter en loyal opbakning fra hjemmet. Et nært samarbejde er idéen bag en fri skole. Derfor forventer vi:
Målsætninger og værdier
· Støtte til skolens målsætning og skolens værdier.
· Loyalitet over for skolens kristne grundlag samt måden, det kommer til udtryk på i det daglige.
· At ansvaret for opdragelse og undervisning er fælles, dog sådan, at forældre påtager sig hovedansvaret for elevernes opdragelse, mens skolen tildeles hovedansvaret for undervisningen.
Skolegang og lektier
· Interesse for elevernes dagligdag i skolen. Find gerne et fast tidspunkt dagligt, hvor der spørges til, hvilke faglige og sociale oplevelser, barnet har haft i skolen.
· Interesse for elevernes hjemmearbejde. Langt de fleste elever har hele skolegangen igennem brug for støtte til at få lavet lektier. Selv i de ældre klasser kan man ikke forvente, at kan tage ansvaret for dette selv.
· At hjemmet bakker op om de samværsregler og øvrige retningslinjer, der udarbejdes af klassen, skolen eller forældregruppen, og at barnet hjælpes til at forstå betydningen af at overholde disse.
· At forældrene tydeligt signalerer over for barnet, at skolearbejdet skal tages alvorligt og at barnet yder en god indsats og deltager aktivt i undervisningen.
· At forældrene hjælper barnet med at prioritere fritidsaktiviteter og fritidsarbejde, så der er de nødvendige ressourcer til skolegang og lektier.
Praktiske forhold
· At jeres barn hver dag har en sund og nærende madpakke med i skole og evt. også i SFO.
· At jeres barn møder veludhvilet op.
· At evt. konflikter i hjemmet søges løst inden barnet møder i skolen.
· At barnet medbringer de nødvendige materialer (bøger, blyanter, idrætstøj osv.) i tasken.
· At barnet så vidt muligt får lavet evt. legeaftaler hjemmefra.
· At barnet hver dag møder til tiden.
· At barnet kender de nødvendige færdselsregler for at kunne komme sikkert til og fra skole, og at cyklen er lovlig.
Det sociale miljø og disciplin
· At barnet hjemmefra har lært en naturlig respekt for voksne, herunder at handle uden diskussion efter anvisning fra de voksne.
· At forældre bakker op om håndteringen af arbejdet med eleverne, herunder de disciplinære foranstaltninger, skolen/lærerne træffer, også når skolens handlemåde ikke umiddelbart virker forståelig.
· At man opmunter ens barn til at kunne være sammen med og respektere alle klassens elever.
· At man lærer ens barn høflighed, ordentlighed og ansvarlighed i forhold til både de voksne og kammeraterne.
· At børnene hjemmefra pålægges at føre et ordentligt (krops)sprog.
· At lærere, SFO-personale, andre forældre eller elever ikke omtales negativt i barnets påhør.
· Viser barnet forståelse og omsorg uden nødvendigvis at give det ret.
· At der tages kontakt (helst telefonisk) til læreren/skolen, hvis der er forhold, man som forældre er uforstående over for.
·
Skolens arrangementer
· Interesse for skolens arrangementer i skoleårets løb. Mød så vidt muligt op. Det betyder mere for dit barn, end du tror.
Forvent ikke:
- At vi er fejlfri medarbejdere på en fejlfri skole
- At du selv er fejlfri